Skip to content

Bahaya… ikan dicelup bahan pengawet mayat!

January 5, 2009

PERHATIAN kepada mereka yang suka makan ikan… berhati-hati kerana dipercayai ikan yang dijual di pasar-pasar utama di negara ini yang diimport dari negara jiran, didakwa dicelup dengan bahan pengawet mayat atau dikenali sebagai formalin.

Perkara ini didedahkan Pengerusi Persatuan Pengusaha Industri Laut Dalam Kelantan (Kelaut), Datuk Nik Sapeia Nik Yusof dalam sidang media di Kota Bharu, petang tadi… Formalin dipercayai digunakan untuk memastikan ikan tahan lebih lama dan kelihatan segar sebelum dibawa masuk dan dijual di pasaran tempatan.

Kesannya? Hmmm… dijangka boleh menjejaskan kesihatan pengguna dalam jangka masa panjang dan dikhuatiri sama seperti susu tercemar yang mengandungi bahan melamin berlebihan… Nampaknya, sesiapa yang suka makan ikan, lebih baik bertukar kepada ayam sehingga pihak berkuasa mengesahkan status ikan import yang dibawa masuk ke negara ini…

5 Comments leave one →
  1. akula permalink
    January 5, 2009 7:20 pm

    alamak… ayam pulak dah terlebih suntik hormon.. tu ler pasal skang ni ada kes lelaki nampak macam perempuan, pastu perempuan gaya macam lelaki.. pastu ikan pulak?

  2. pTd UnGGuL permalink
    February 19, 2009 11:29 am

    alamak.. dah tak blh mkn ikn pulak.. nak mkn aym sudah la mahal.. ikn je la yg ku harapkan.. nmpk gaya mkn herbal life je la mcm nie.. hm.. cik wafa.. harga bleh kurang tak???? huhu

  3. akula permalink
    February 19, 2009 2:10 pm

    weh ptd unggul..
    ko ni dah ketinggalan zaman daaa…. isu ikan ni dah basi dah.. tu Januari punya entry daaaa… hah ayam tak mahal sangatla.. tapi kalau ayam terbang (eagle) mungkin mahal kot..

    penulis resah..
    baik ko configure balik susunan entry blog ko ni.. aku takut dia dapat reversed version.

  4. pTd UnGGuL permalink
    February 19, 2009 6:48 pm

    la yeke.. maklum la tak sempat nak buka blog ni.. sibuk mencari rezeki.. huhu.. maklum la kt opis pun mampu beli ikn je.. hari2 nak mkn aym mau koyak juga dompet den.. huhu..

  5. mywanfai permalink*
    February 19, 2009 11:59 pm

    akula,
    aku rasa PTD ungul je yang tersalah bukak kot

    PTD Unggul,
    aik… dah hampir setaraf dengan pegawai JUSA pun koyak jugak ke??…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: